Jdi na obsah Jdi na menu
 


Může odborová organizace ve firmě zakázat práci přesčas?

Zaměstnavatel, zaměstnanci i zástupci zaměstnanců (odbory) mají v legislativě (především v Zákoníku práce) jasně definované okruhy práv a povinností. Odborová organizace, která je vždy zástupcem všech zaměstnanců ve firmě, tedy i těch, kteří nejsou přímo jejími členy má právo se vyjadřovat k záležitostem týkajících se zaměstnanců, chodu firmy, BOZP a podobně. Naproti tomu, zaměstnavatel má povinnost řadu věcí týkajících se chodu firmy, organizace práce, ekonomiky, bezpečnosti apod. s odborovou organizací projednat, popřípadě ji informovat. V otázce přesčasů může odborová organizace uplatnit ustanovení Zákoníku práce v § 99 či § 287, které zaměstnavateli ukládají tyto věci předem projednat s odborovou organizací. Odborová organizace pak může zaměstnavateli předložit stanovisko, že s tímto nesouhlasí či může doporučit jiná opatření. Rovněž by odborová organizace měla dohlédnout, aby veškerá přesčasová práce byla vykonávána zcela v souladu s ustanoveními Zákoníku práce. Svůj postoj dále může podpořit dalšími různými kroky, včetně nějakého protestu. V případě zjištěného pochybení může informovat příslušný Státní úřad inspekce práce. Ovšem zakázat práci přesčas obecně nemůže.

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář